יום ראשון, 1 ביוני 2014

דוח סיור עדי אתגר

דו"ח סיור-מתקן התפלה באשקלון – מגיש עדי אתגר
נושא הסיור:מתקן התפלה באשקלון שיטת האוסמוזה ההפוכה.
מקום הסיור:במתקן התפלה באשקלון ליד הים משום שכדי להניע את תהליך ההתפלה דרושים מי ים.
תהליך ההתפלה:
לאוסמוזה ההפוכה יש חמישה שלבים:
1.שאיבת מי ים-שואבים את מי הים הנדרשים כדי להעבירם להתפלה.
2.סינון-הסינון מתחלק לשני חלקים שונים:
א.סינון גס-מעבירים את המים דרך חול מיוחד ודרך אבני הפחם וכך המים מסתננים ומוסיפים לחול ולפחם ברזל שימשוך את כל הדברים שנשארים במים שהחול והפחם לא הצליחו לנקות .
 ב.סינון מיקרוני-העברת המים דרך ממברנות שמנקות את המים כמו הסינון שהמפעל פועל בו.
אם הסינון יתבצע על ידי ממברנות התהליך יהיה כך:
3.הוספת לחץ של שבעים בר כדי לגבור על הלחץ של שלושים בר של התערבבות מי הברז עם מי הים כך שתיווצר התנגדות לקרום הבררני ושהמלח יישאר בצד אחד והמים הנקיים מהצד השני.
4.לבסוף לאחר התהליך שעברו המים עם הממברנות מתקבלים שני דברים :מהצדדים מים עם פי 2 ריכוז המליחות ואילו באמצע ישנם מים נקיים ללא מינרלים.
לאחר הפעולה משתמשים במים הנקיים אך גם לא זורקים את המים עם ריכוז המליחות אלא מעבירים אותם לתהליך שנקרא השבת האנרגיה כלומר דוחסים את מי הים למשאבת לחץ ומשם לממברנות התפלה וכך עוד פעם ועוד פעם עד שלא נשארים די מים כדי להמשיך את התהליך.
5.טיפול משלים- לאחר שקיבלנו מים נקיים ללא מינרלים מוסיפים למים מינרלים וסידן ואת הברזל מתהליך הסינון הגס ואת מי הים עם ריכוז המלח הגבוה זורקים לים.
הערות :
השבת האנרגיה חוסכת יותר מחמישים אחוז מצריכת החשמל של ההתפלה.
יתרונות לשיטת ההתפלה:
התפלה זו מהירה מאוד ופחות מסובכת ויקרה משאר ההתפלות יש בה יתרון כלכלי והיא מאוד מפותחת ועובדת באופן אוטומטי ולא מצריכה הרבה אנשים כדי לתפעל אותה אלא רק 57 אנשים כדי לתפעל את מקום ההתפלה העצום .
חסרונות ההתפלה:
ההתפלה צורכת הרבה מאוד חשמל במיוחד בחלק העלאת הלחץ הגבוה שצורכת כ 80 אחוז אך השבת האנרגיה חוסכת כ 50 אחוז מצריכת החשמל כך שההתפלה לא כל כך מבזבזת הרבה חשמל.
חיסרון נוסף הוא בהקשר הממברנות שאורך חייהם הוא שלוש שנים בלבד וקניית ממברנה אחת עולה 500$ דולר ומיכון שלמפעל 45,000 ממברנות עלותם גבוהה מאוד ולשלמה כל שלוש שנים יכול לגרום להפסדים כלכלים אך חברת ההתפלה הצליחה להאריך את תוחלת החיים של הממברנות כך שתהיה 7 שנים בכך שהחליפו את מיקומם של הממברנות כך שהראשונה לא תהרס מהר מהלחץ הראשוני שהיא מקבלת.
החיסרון האחרון קשור בביטחון המתקן משום שהפעלת לחץ של  70 בר הוא תהליך מסוכן וברגע שטיל לדוגמא נופל במתקן סיכון הסביבה והאנשים גדול מאוד ודבר זה יכול לגרום להפצצה גדולה בכל האזור.


תמונה הממחישה ממברנה:
http://www.water.gov.il/SiteCollectionImages/desalination/osmoza.jpg
תרשים הממחיש את התהליך:
http://www.water.gov.il/SiteCollectionImages/desalination/desalination_tarshim.jpg



התופעה היא השבת האנרגיה:
הסבר- דוחסים את מי הים עם ריכוז המליחות  למשאבת לחץ שמפרידה בין מי הים למים הנקיים ומשם מי הים שנשארו עוברים לממברנות ההתפלה וכך עוד פעם ועוד פעם עד שלא נשארים די מים כדי להמשיך את התהליך.
שאלות על ההתפלה:
1.ממה עשויים הממברנות מאיזה חומר?
2.מה מיוחד כל כך בקרום הבררני כך שהוא מסוגל להעביר מים נקיים בצד אחד ומי ים בצד השני בעזרת הלחץ?
3.מאיזה סוג חול הסינון הגס?
4.האם הפסולת שמושלכת לים גורמת לסיכון של מי הים התיכון?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה